فاهیم اولیه سئو
به تازگی با مفاهیم سئو آشنا شدید؟ همنشین دارید بدانید چه فاکتورهایی بر کسب جایگاه در نتایج گوگل تاثیرگذار هستند؟ به جای درستی مراجعه کردید. در این سری مقالات با عنوان تعلیم سئو مبتدی
آموزش سئو مبتدی - وبسیما
درمجوعه تعلیم سئو نوآموز کوشش میشود اصول و مبانی سئو به ساده ترین زبان ممکن و به صورت کامل در گزین کردن خوانندگان سایت قرار داده شود. این گردآور آموزشی با بیان ساده تهیه شده است و برای افرادی که در زمینه سئو تازه کار هستند توصیه میشود.
هدف داریم فرهنگ اولیه مورد نیاز برای سئو را به شما آموزش دهیم. در سرنوشت نخست به سعی میکنیم با شناسایی مفاهیم اولیه سئو و عبارات رایج در آن دیدن بهتری برای شما ایجاد کنیم. و اولین سوالی که باید به آن استجابت دهیم این است؛ سئو چیست؟
آموزش مفاهیم اولیه سئو - سئو چیست
آموزش مفاهیم سئو
نمایشگر ویدیو
00:00
05:44
در این ویدیوی آموزشی که اولین آموزه از تعلیم سئو نوآموز است مفاهیم سئو به شما آموزش دیتا میشود. این ویدیو خلاصه ای از محتوای موجود در همین صفحه است.
سئو چیست؟
این عبارت مخفف Search Engine optimization یا همان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است که هدف اصلی آن کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل است. یومیه کاربران بسیاری کلمات باره عقیده خویش را در گوگل جستجو میکنند و این موتور جستجو پیشنهاداتی متناسب با عبارات جستجو شده به آنها نمایش میدهد. هر چقدر جایگاه شما در فهرست نتایج بالاتر باشد بخت اکثریت برای جذب کاربر خواهید داشت و اصطلاحا سئو سایت شما بهتر است. وانگهی میتوانید به نوشتار سئو چیست در سایت وبسیما مراجعه نمایید.
تکنیک های سئو مجموعه ای از دان
برای کامیابی در سئو نیازمند تولید درونمایه هستیم، محتوایی که برای کاربر ارزشمند بوده و برای موتور جستجو قابل درک باشد. علاوه بر این راهبرد صحیح برای فرآوری و ارایه درونمایه در کنار طراحی مناسب سایت میتواند بخت شما را برای کسب جایگاه بهتر افزایش دهد. ورود کاربر به سایت نخستین قصد ما و تبدیل بازدیدکننده به مشتری مهم ترین هدف خواهد بود که در مقالات بعدی به آن اغلب می پردازیم.
سئو پیچیدگی و ظرافت زیادی دارد که نیازمند مطالعه ابدیت و دانش به روز است. نکته مثبت این است که شما همیشه رو به پیشرفت و یادگیری خواهید بود.
چرا به سئو احتیاج داریم؟
موتورهای جستجو مثل یاهو، بینگ، یاندکس و از همه مهمتر گوگل با ورود به سایت های اینترنتی محتوای آنها را بررسی کرده و براساس موضوع ارزش گذاری و رتبه بندی میکنند. برای این کار از الگوریتم های پیچیده ای کاربرد میشود که کسی از آن اطلاع ندارد بعنوان نمونه فاکتورهای گوگل برای رتبه بندی سایت ها بیش از ۲۰۰ مورد است.
کاربران اینترنتی برای یافتن محتوای مورد نظر خویش به موتور جستجو مراجعه کرده و از وسط نتایج نمایش داده شده استجابت خویش را اخذ میکنند. شمار جستجو در اینترنت یومیه در حال افزایش است و در حال حاضر بیش از ۷ میلیارد جستجو در روز سپریدن میشود. هرچقدر بهره شما از این کاربران بیشتر باشد بخت بالاتری برای فروش محصولات، ارایه خدمات یا حتی گرفتن تبلیغات خواهید داشت. برای جذب بیننده اغلب به سئو و حضور در صفحه نخست گوگل وابسته خواهیم بود.
رتبه بندی نتایج در گوگل
چطور سایت خود را سئو کنیم؟ بهتر نیست به کارآزموده مراجعه کنم؟
در این سری مقالات شما را با اصول اولیه و دانش کاربردی سئو آشنا میکنیم و میتوانید خودتان شغل بر روی سایت را پیش درآمد کنید. اما همانند هر حرفه ی دیگری تجربه و ادب تخصصی نقش مهمی در موفقیت شما خواهد داشت. اگر منظور دارید یک متخصص حرفه ای سئو باشید باید پژوهش ها خویش را گسترش دیتا و هر روز بازپسین ترین تازه ها و مقالات این پهنه را رصد کنید. همچنین بعنوان یک میانبر مطمئن و سریع میتوانید در کارگاه های آموزش حرفه ای سئو که توسط وبسیما برگزار میشود شرکت کنید.
اگر وقت و حوصله کافی برای این شغل را ندارید بهتر است به متخصصین سئو و مشاورین شناخته شده در این مقوله مراجعه کنید و شغل را به آنها بسپارید. به طور حتم این پیشه خرج های زیادی برای شما به به اتفاق خواهد داشت اما شدنی است در سنجش با زمانی که برای تعلیم و کسب تجربه صرف میکنید برای شما بصرفه باشد. در این مرحله مهم ترین کار شما انتخاب صحیح کارآزموده یا مشاور سئو است.
تاثیر سئو بر رتبه بندی نتایج گوگل
کلمات رایج در سئو
در پیوسته مقالات به طور حتم با عبارات اکثریت آشنا خواهیم شد اما برای شروع بهتر است با مفاهیم پایین آشنا شوید:
تفاوت سئو On-page و Off-page
سئو On-page یا همان سئو درونی سایت به معنی بهینه سازی سایت شما برای درک بهتر توسط ربات های گوگل است. هر فعالیتی که در سایت خود انجام میدهید؛ از فرآوری درونمایه گرفته الی طراحی صفحات و نسخه موبایل بر سئو کارایی گذار خواهد بود و به آنها سئو درونی سایت میگویم. مهمترین دسته ها عبارتند از:
استفاده درست از تگ های متا
تعیین صحیح عنوان ها و تگ های هدینگ
تدوین ساختار مناسب برای آدرس دهی صفحات
بهینه سازی عکس ها سایت
تولید محتوای اختصاصی و با کیفیت
طراحی نسخه موبایل سایت و ریسپانسیو بودن صفحات
بهینه سازی سرعت لود شدن صفحات
و بسیاری فاکتورهای سایر که در تعلیم های پیش رو به آنها خواهیم پرداخت.
سئو Off-page یا سئو بیرونی مجموعه فعالیت های شما در خارج از سایت برای انتشار بهتر درونمایه در اینترنت و ایجاد مسیرهای دسترسی بیرونی است. مهمترین تکاپو ما در بیرون سایت کسب بک لینک های ارزشمند است. هر سایتی غیر از سایت شما که به گرد از صفحات شما لینک دیتا باشد یک بک لینک محسوب شده و میتواند بر جایگاه شما در نتایج گوگل تاثیرگذار باشد. روش های مختلفی برای کسب بک لینک ارزشمند هستی دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:
تبادل لینک
خرید بک لینک
ریپورتاژ آگهی
فعالیت در شبکه های اجتماعی
نوشتن محتوای ارزشمند و مرجع
ارسال دیدگاه در سایت های مرتبط با سایت شما
لینک سازی درست کارایی زیاد زیادی بر جایگاه شما خواهد داشت و همین فرمایش موجب شده در سنه های اخیر تکنیک های مختلفی برای کسب بک لینک رایج شوند. تاثیر این تکنیک ها بر نتایج گوگل به حدی بسیار بوده که این موتور جستجو برای ممانعت از کل گیر شدن آنها الگوریتم های جدیدی را معرفی کرده است. الگوریتم هایی به نام های پنگوئن، پاندا و مرغ مگس خوار. این الگوریتم های سایت هایی که قوانین گوگل در لینک سازی را نادیده گرفته اند معرفی کرده و جایگاه آنها در نتایج گوگل را کاهش میدهند یا به عبارت سایر سایت های غیرطبیعی را جریمه میکنند.
براساس همین طبیعی یا غیرطبیعی بودن روند کاری یک سایت مفهوم جدیدی به اسم سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه شکل گرفت که در پیوستگی به بررسی آنها میپردازیم.
تفاوت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه چیست؟
این مفهوم از فیلم های وسترن سینمای کلاسیک دریافت شده است که معمولا نقش منفی فیلم ها کلاه سیاه به سر داشتند. به راستی تقابل خیر و شر در سئو است. البته این اسم گذاری را خیلی جدی نگیرید هدف مشخص کردن مرز وسط تکنیک های استاندارد و تکنیک های فریبنده برای گوگل است.
تکنیک های کلاه سیاه عموما بر رشد تند سایت در نتایج گوگل تمرکز میکنند و توجهی به میزان خوشنودی کاربر نخواهند داشت. هدف اصلی از این پیشه کسب جایگاه بهتر اما غیرواقعی است و تلاش میشود از نقط ضعف گوگل در تشخیص صفحات بهتر کاربرد شود. برخی از تکنیک هایی گوگل مستقیما به آنها اشاره کرده است به شرح پایین است:
ایجاد صفحاتی با محتوای اتوماتیک و جمع آوری شده
ریدایرکت مخفیانه
تقلب در اثر گذاری محتوا
انجام جستجو رفتار تقلبی در گوگل
متن یا لینک نهان شده در صفحه
محتوای ناچیز و بی ارزش
تکرار غیرمعمول واژه ها در صفحه
و …
تکنیک های کلاه سیاه مدام در حال تغییر هستند و هر موعد که گوگل مسیر حلی برای معرفی این سایت ها پیدا میکند روش های جدیدی پیدا میشوند. در این روش شما خیلی سریع رشد میکنند و به جایگاه مناسب میرسید ولی جایگاه شما بسیار لغزنده خواهد بود و هر روز شدنی است توسط گوگل جریمه شده و از فهرست نتایج حذف شوید.
تفاوت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه
در روبرو سئو کلاه سفید به تکنیک هایی گفته میشود که طبق اصول و قواعد اعلام شده توسط گوگل محتوای خود را جاسازی و منتشر میکنند و از هر نوع گذرگاه میانبر پرهیز میکنند. مهمترین پرتو های سئو کلاه سفید عبارتند از:
محتوای اختصاصی و با کیفیت
لینک سازی واقعی میان صفحات درونی سایت
ارسال پست مهمان در سایت های مرتبط
لینک سازی راستین از طریق معرفی شما بدست سایت های دیگر
تکنیک های کلاه سفید معمولا زمان زیادی برای نتیجه گیری دربایستن دارند و استراتژی بلند مدت محسوب میشوند اما زمانیکه شما به نقطه کامیابی برسید حفظ و ارتقای آن زیاد راحت تر است.
تکنیک هایی نیز وجود دارند که در میان سئو کلاه سفید و کلاه سیاه قرار میگیرند که به آنها سئو کلاه خاکستری می گوییم. این تکنیک ها عموما به طریق های سیاه نزدیک تر هستند اما به گونه ای برنامه ریزی و اجرا میشوند که گوگل توانا به فهم و تشخیص آنها از روش های سفید نباشد. آکادمی وبسیما کارگاه گزیده تر ای برای آموزش سئو کلاه خاکستری تدوین کرده است که برآیندی از نزاکت و تجربه کارآزمودگان این شرکت طی سالها فعالیت کامیاب بوده است.
در نوشتار بعدی به معرفی موتورهای جستجو و روش های آنها برای دسترسی و تحلیل صفحات وب میپردازیم.