شاید همواره در آرزوی آن بودید که گاهنامه و یا کتابی ویژه خودتان داشته باشید. نگارش یک کتاب آرزوی بسیاری از کسان میتواند باشد. در سالهای اخیر به علت امکان بهرهمندی از تکنولوژی برای تولید و انتشار کتاب، همچون گذشته نگارش کتاب و منتشر کردن آن چندان سخت نیست. دیگر مجبور نیستید که کتاب را چاپ و هزینههای زیاد مربوط به آن را پرداخت کنید. فرآوری کتاب الکترونیکی میتواند با سرعت زیاد زیادی نسبت به کتابهای کلاسیک صورت گیرد و بدون بیچارگی به پرداخت هزینههای چاپ آن را منتشر ساخت.
اما نوشتن کتاب الکترونیکی اغلب چندان ساده نیست و احتمالاً به شکلی غافلگیر کننده در میان پیشه فرآوری کتاب متوجه شوید که موضوعات زیادی برای پروا وجود دارند و شما از آنها بیخبرید. شما نه تنها باید محتوای پسندیده را بنویسید بلکه دربایستن دارید که طراحی و ساختاربندی حرفهای داشته باشید الی بتوانید کتاب الکترونیک خود را به گونهای حرفهای ارائه دهید. فقط با ساختاربندی حرفهای و طراحی پسندیده است که بیننده شما در اثناء احضار کتاب آن را حرفهای و کار شده پیدا خواهد کرد. فرآوری کتاب الکترونیکی یکتا از بخشهای مهم و بنیادی بازاریابی درونگرا است.
ebook
در این مقاله منظور داریم شما را با مواردی که برای نوشتن کتاب الکترونیکی بیچارگی دارید آشنا سازیم. با خواندن این نوشتار به چهره کلی با هرآنچه برای نگارش کتاب الکترونیکی بیچارگی است آشنا خواهید شد و یاد خواهید گرفت چگونه یک کتاب الکترونیک تولید کنید.
در پیوستگی هدف داریم شما را با ۱۱ قدم فرآوری کتاب الکترونیکی آشنا سازیم.
قدم ۱: گزینش جستار کتاب
قدم ۲: طرح کلی کتاب
قدم ۳: تقسیمبندی هر قسمت کتاب
قدم ۴: طراحی کتاب الکترونیک
قدم ۵: به کارگیری رنگهای مناسب
قدم ۶: ترکیب عناصر بصری
قدم ۷: برجستهسازی نقل قولها
قدم ۸: استفادهی پسندیده از CTA
قدم ۹: تبدیل به PDF
قدم ۱۰: ایجاد صفحهی دانلود
قدم ۱۱: توزیع کتاب الکترونیکی و دنبال کردن آن
قدم۱: انتخاب جستار کتاب
به خاطر داشته باشید، هدف از فرآوری کتاب الکترونیکی شما به دست آوردن خریداران احتمالی برای تیم فروش کسب و کار است. پس باید موضوعی را انتخاب کنید که بتواند این خریداران احتمالی را به سمت تیم فروش هدایت کند.
مفهوم این جستار آن است که در تولید کتاب الکترونیکی نباید از موضوعاتی که در دیگر کانالهای بازاریابی خود پوشش میدهید منحرف شوید. بلکه در اینجا شما فرصت و شانس آن را دارید که در موضوعی که تنها شما به صورتی دقیق تا کنون پوشش دادهاید عمیق شوید. اگر در درازا موعد طولانی روی یک موضوع کار کرده و دغدغهی مخاطبین خود را در آن مییابید، تولید کتاب الکترونیکی در آن زمینه میتواند ایدهی بسیار خوبی برای کسب و کار شما باشد.
برای اینکه چند ایده به دست آورید، در اینجا چندین عنوان کتاب پیشنهادی را فهرست کردهایم که میتوانند شالودهی ایدهی کتاب بعدی شما را ساختن دهند. (X را با یک عدد دلخواه جایگزین کنید)
X باره از بهترین شیوهها برای (موضوع، کسب و کار)
مقدمهای بر (موضوع، کسب و کار)
X سؤال رایج دربارهی (موضوع، کسب و کار) و پاسخهای آنها
X آمارگرفتن دربارهی (موضوع، کسب و کار) برای تصمیمگیری بهتر
از بهترینها یاد بگیرید: X کارآزموده (موضوع، کسب و کار) تجربیات خویش را بیان میکنند.
در این مقاله در همان سان منظور داریم از یک قالب آمادهی کتاب ویژه ایندیزاین InDesign برای آموزش تمامی قدمهای بعدی بهرهگیری کنیم. در درازا پیشه یاد خواهید گرفت چگونه هر صفحهی کتاب را ساختاربندی و آماده سازید. در ذیل میتوانید صفحهی نخست قالب که به عنوان نمونه برای این مقاله تغییر مکشوف است را ببینید.
انتخاب سوژه کتاب
قدم۲: طرح کلی کتاب
مقدمهی کتاب باید همچون یک در به سوی محتوای کتاب باشد. خوانندهی کتاب باید بتواند با استفاده از مقدمهی کتاب شما در کتاب غرق شود. بعضی از تولیدکنندههای کتابهای الکترونیک بیان میکنند که کتاب الکترونیک همچون مجموعهای از مطالب وبلاگ است. اما با این حال هر تقدیر از کتاب باید همچون جریان آب به دیگری متصل باشد.
بهترین کار برای درست کردن طرح کلی کتاب، نگاه کردن به کتاب به عنوان یک دورهی فشرده است. به عنوان مثال در کتاب ما، منظور داریم موارد زیر را پوشش دهیم:
چگونه نوشتن یک کتاب مفید
چگونگی طراحی کتاب الکترونیک
بهینهسازی کتاب الکترونیک برای بهدست آوردن خریداران احتمالی و پیشرفت
اگر چه نمونه کتاب الکترونیکی ما حائز قسمتهای زیادی نیست ولی باید در ذهن خود این سوژه را داشته باشید که کتاب الکترونیک شما لزوماً احتیاج نیست که طولانی باشد. تنها چیزی را بنویسید که به چهره کاربردی برای بیننده هدف شما دربارهی جستار گزینش شده اهمیت دارد. اگر این کتاب تنها به پنج صفحه بیچارگی دارد، همانقدر بنویسید و اگر به ۳۰ صفحه احتیاج دارد هم باید به این مقدار باشد. در تولید کتاب الکترونیکی نباید سعی کنید طول کتاب را بیش از مرز بسیار کنید. واژهها را برای نوشتن یک کتاب الکترونیک بیش از حد هدر ندهید.
با پروا به این موضوع، ببینیم که قسمت دورنمای محتوای کتاب الکترونیک نمونه ما به چه صورت خواهد بود.
قدم۳: تقسیمبندی هر تقدیر کتاب
اکنون میتوانید نوشتن کتاب را آغاز کنید. در این مرحله میتوانید هر سرنوشت کتاب را همچون یک مطلب طولانی وبلاگ در عقیده بگیرید. شما زمانی که در حال نوشتن یک مطلب طولانی برای وبلاگ خود هستید، سعی خواهید کرد آن را به قسمتهای کوچکتر دسته کرده و از لیستها و سایر موارد کاربرد کنید. همانگونه که در تصویر پایین نشان داده شده است، این شیوه به تولید کتاب الکترونیکی سادهتر و واضحتر کمک میکند. باید کوشش کنید که به خوانندهی خود دربارهی موضوع تعلیم داده و از زبانی ساده برای این شغل بهره بگیرید.
حتماً به این موضوع پروا داشته باشید که در هر تقدیر کتاب یک ساختار برقرار را داشته باشید. چنین ساختاری به شما کمک خواهد کرد که بین قسمتهای مختلف کتاب رابطه پایدار کرده و کتاب یک سیر ترقی روشن کلی را از هر تقدیر به قسمت سایر برای خواننده داشته باشد. توجه داشته باشید که این کار تنها پیمان دادن چندین مطلب تارنگار در کنار یکدیگر نیست و چنین رویکردی میتواند یکپارچگی را از کتاب شما بعید کند. این رویکرد نه فقط در فرآوری کتاب الکترونیکی بلکه در دیگر موارد بازاریابی شما همچون ایمیل مارکتینگ و… نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
اگر میخواهید از این سوژه اطمینان داشته باشید که کتاب الکترونیک شما همچنان برای خواننده جذاب است، موارد پایین را همواره در ذهن خود نگه دارید:
از واژه ها کلیدی در عنوان برای تأکید بر ارزشی که میخواهید ارائه دهید بهرهگیری کنید. به عنوان نمونه صفتهایی همچون «شگفتانگیز»، «عالی»، «نهایی» و… میتوانند در این باره سودمند باشند.
قالب خویش را برقرار نگهدارید. به این شکل میتوانید یک مدل ذهنی برای خوانندگان خود ایجاد کرده و میزان درک آنها را از محتوا افزایش دهید.
زمانی که امکانش باشد، متن خویش را با به کارگیری موارد مختلف همچون بولد نوشتن، لیستها، نوشتار ایتالیک، تغییر اندازهی فونت و… ساختاربندی کنید. به این شکل میتوانید چشمان خواننده را به قسمتهای مهم و مواردی که روی آن تأکید دارید سوق دهید. میتوانید در مثال برخی از این موارد را ببینید.